Tønder Veteran Klub anno 2005

Fordson Dexta

Fordson Dexta

 

Ford Dexta

Årgang 1960

Registreret 1. gang d. 31.12.1962

Diesel

Egenvægt 1525 kg

 

Hjemme på gården står en Fordson Dexta.

Den er købt ved Ove Hansen i Bedsted d. 23.3.1971 af Ejnar Lorenzen i Vester Terp.

Den afløste en grå Ferguson og var den største traktor på gården i 1971.

Den blev brugt til markarbejdet frem til 1982.

Herefter blev den bl.a. brugt når der skulle samles sten, spredes møg, vendes hø, presses hø- og halmballer og når der skulle køres hø-og halmballer hjem.

Nu bruges den fortrinsvis til at harve gårdspladsen med.

 

Teknisk data

Producent: Ford Motor CO.

Produktionssted: Dagenham, Essex, England

Model: Fordson Dexta

Type: Universaltraktor

Motor: 3-cylindret Perkins- dielse motor

Effekt: 23,7 kw (32hk)

Transmission: 6-trins dual-range gearkasse

Vægt: 1.540 kg

Produktionsstart: 1958

 

Fordson Dexta blev præsenteret i 1957 og produktionen startede året efter i 1958.

Af udseende lignede den meget den nye og populære Major. På Dexta´en fokuserede man også på dieselmotoren.

Motoren på Dexta var en specialudgave af Perkins P3-motor, med en ydeevne på 23,7 kw (32hk) ved 2000 omdrejninger i minuttet og var således afstemt i forhold til traktorens størrelse, en 3-

cylindret, vandkølet dielsemotor med et stort drejningsmoment ved forholdsvis lavt omdrejningstal.

Fordson Dexta skulle genoptage kampen med Ferguson/Massey Ferguson. Man havde hørt om  Frank Perkins eksperimenter med en indbygget dieselmotor. Det får Fords konstruktør til at henvende sig til Perkins, for at finde en motor der passer til deres tanker for en ny traktor. De ønsker flere ændringer af den eksisterende Perkins P3 144 dieselmotor.  Alle udvendige kølevandsrør og smøreolierør bliver støbt ind i blokken, motoren kom til at hedde F3 144. Perkins designede også udstødningsmanifold, vandpumpe - koblingshuset. Disse motorer blev støbt og maskinbearbejdet på Perkins fabrikker, uden Perkins støbemærker i godset. Der blev kun fremstillet det antal motorer der skulle bruges næste dag. Motorerne blev herefter kørt til Fords støberi hvor Fords mærker blev støbt i.

Ford fik leveret 2.178.18 dieselmotorer fra Perkins i perioden august 1957 til oktober 1964. Perkins fremstillede også benzinmotorer til Fordson Dexta.

Den tidssvarende teknik omfattede dual-range transmission med seks fremadgående og to bakgående gear. Der var derfor altid mulighed for at vælge den rigtige hastighed til ethvert arbejde, hvilket efter Fords egen mening var ensbetydende med besparelser i tid, brændstof og motorslid.

Den kan kravle frem med en hastighed på mindre end 1 km/t, men den kunne også køre med en hastighed på 27 km/t. Dexta var den første traktor, der havde et hydraulisk system med fuld kontrol af trækkraften.

 

 

 

 

Jørgen Kjær: Fordson Major En vigtig faktor – en rigtig traktor !

Michael Williams: Traktorer