Tønder Veteran Klub anno 2005

STOPLYS

STOPLYS

 

 

Så meget ravage kan så lille en dims forårsage. Dimsen var helt ny, men viste sig at være af umådelig dårlig kvalitet. Ja, det var en stoplyskontakt til bremsehydralikken på min SPRITE, der ville spænde ben for os på vej til Tyskland og Holland i juni. Og den kunne virkelig have vendt sjov til alvor…

På turen ”National køredag” d. 5. juni var der flere, der sagde til mig, at stoplyset på min SPRITE ikke virkede. Jeg bestilte derfor en ny kontakt hos min leverandør gennem 25 år, Lars Bonnevie MG-Import på Fyn. Den nye kontakt - dimsen - ankom dagen efter, og blev straks monteret og tjekket. OK.

Fredag morgen d.10. juni satte vi kursen mod Bockhorn i Ostfriesland, hvor vi skulle opleve det 35. Bockhorn Oldtimer Markt om lørdagen, deltage i det 34. Friesland-Rally sammesteds om søndagen og derefter at køre videre til Friesland, NL, på besøg og senere at mødes med engelske MG-venner.

Efter 65 km kørsel ville vi holde ind på den store rasteplads lige efter Bredebro, men da jeg ville bremse - DONK! - gik pedalen bare i bund, uden modstand og uden at bilen bremsede. Håndbremsen kunne heldigvis klare at standse os, så vi kunne holde ind i vigesporet langs hovedvejen.

Ude i maskinrummet kunne jeg se bremsevæske, men jeg havde ikke fantasi til at forestille mig, at den kom fra den nye kontakt. Det erfarede jeg så, da Else pumpede med pedalen: der stod en stråle ud gennem kontakten. Ikke ved gevindet, men ved stikbenene til ledningerne. Det har jeg godt nok aldrig set før eller hørt om.

Hvad gør vi så? Skulle vi vende hjem og skifte bil? Hvordan? Eller? Jeg ringede til min nærmeste gammelbil-ven, Bent Jessen i Løgumkloster. Han svarede da også, men at han ikke lige kunne hjælpe, da han befandt sig langt nede i Tyskland. Hvilket jeg i øvrigt godt vidste, men havde glemt midt i panikken. ”Få fat i Dres” sagde Bent. OK! Dres fra Tønder Veteranklub er til daglig salgskonsulent hos FTZ, men hans nummer var ikke lige på min lystavle, så hvad så? Mens jeg spekulerede, fik jeg ind imellem træer og buske øje på en FTZ-varebil, der var på vej ud fra rastepladsen.

Jeg løb, sprællende med arme og ben, og fik FTZ-bilen til at standse. Chaufføren ringede Dres op, men FTZ har ikke lige den slags dele til gamle engelske biler på lager. ”Men du har en på din MGB hjemme i din garage” forsøgte jeg. ”Næj, den fæer do itt’ - men jeg ringer igen om 1 minut.” Og det gjorde Dres selvfølgelig med besked om, at der ville komme en mekaniker ud til mig. Straks efter holdt mekanikeren bag os, og vi aftalte, at vi skulle trille langsomt og forsigtigt efter ham de 500 m tilbage til hans værksted, Lr Service v/ Lennart Rudolph, Hovedvejen 6, Bredebro. Her havde man heller ingen ny kontakt på lager, så Lennart ville ”stoppe hullet” med en bolt eller lign., men det ”engelske” gevind er ikke længere så gængs, som det har været. Derfor fyldte han kontakten op med loddetin, så den var tæt, skruede den på, rensede motorrummet af for bremsevæske (der kan skade lakken), fyldte op med ny bremsevæske og vi udluftede systemet, så bilen igen kunne bremse.

Takket være Bent, FTZ, Dres og Lr Service kunne vi køre videre en lille time senere - dog uden stoplys.

Tilbage i DK igen fik Lars Bonnevie hele ”historien”. Imidlertid havde han fra den pågældende leverandør af de indkøbte stoplyskontakter fået penge tilbage - sammen med besked på at tilbagekalde de allerede solgte, da de var livsfarlige at køre med!

Jeg fik straks en ny og bedre kontakt tilsendt og monteret.

Alle kan vi være glade for, at den dårlige kontakt ikke nåede at lave større ulykke end den gjorde, og at 1.600 km uden stoplyset mig bekendt ikke skabte problemer.

Hellere undvære stoplyset end bremserne, når galt skal være

Jørgen Lind