Tønder Veteran Klub anno 2005

Min Zetor historie

Min ZETOR historie
Henrik Juhler, Rødekro, Danmark

For at tage det helt fra starten:  Zetor har altid været min store lidenskab! 

I november 1964 købte jeg hos Hans Holm Maskinforretning i Tinglev min første Zetor for kr.1500,-  en Zetor 25A, årg. 1958 med et defekt stempel. På det tidspunkt gik jeg på efterskole i Tinglev og var kun hjemme i weekenden, så traktoren blev stående et stykke tid hos maskinhandleren inden jeg kunne få den hjem. Derhjemme på gården havde vi en Zetor 25, årgang 1952 som havde fået motoren hovedrepareret i foråret 1963. Den gik rigtig godt, men havde ingen hydraulisk trepunkts lift.

Den jeg købte var en nyere model og med trepunktslift. Det var et stort plus. I december måned fik jeg den så endelig hjem og i juleferien skulle slaget stå! 

Jeg skilte motoren ad på min nyerhvervede Zetor 25A. Derefter tog jeg alle de nye dele fra den gamle Zetor 25’s hovedreparerede motor (stempler, fodringer, topstykke) og monterede dem i min ”nye” Zetor. Arbejdet foregik i en kold lade, afvaskningen af dele var med kold dieselolie. Alt var isnende koldt, men jeg var entusiastisk og brændte for sagen. Efter at jeg, efter bedste evne og overbevisning, havde samlet motoren igen, kom det store øjeblik. Den kunne starte og jeg var stolt. Jeg var på det tidspunkt kun 15 år og havde ingen erfaring med motorer, men mekanik interesserede mig og senere kom jeg også i lære som traktor – og landbrugs maskinmekaniker.

Tilbage til min Zetor 25A, som så kørte upåklageligt på gården de næste 3 år, hvorefter jeg solgte den igen for kr.1500,- til en landmand. Resterne af den gamle Zetor 25 fra 1952 tog skrothandleren sig af.  Det har jeg fortrudt mange gange. Så det skulle jeg aldrig have gjort.  I mellemtiden er der gået rigtig mange år med mange forskellige gøremål men i år 2003 fik jeg den tanke, at jeg ville se om jeg kunne finde den Zetor 25A, som jeg dengang solgte til landmanden. Den var ikke til at opspore. Nu sad tanken altså fast. Jeg måtte simpelthen have fat i en Zetor 25A, som jeg havde kørt så mange timer med i mine drengeår. Der var bare ingen Zetor 25A at finde. I år 2008 købte jeg min anden Zetor, en 4011 årg. 1965 (produktions år 1962-1967).   Den var slet ikke pæn, men det kommer en anden gang, fordi det var egentlig en Zetor 25A (produktions år 1946-1961) jeg gerne ville have. Den fik jeg så købt i år 2009! Samtidig fik jeg nys om en Zetor 3011 årg. 1966 (produktions år 1960-1967) som jeg kunne få billig. Den blev også købt. Så fik jeg den ide, at en Zetor 2011 kunne være sjov at have med i samlingen, for så havde jeg den første UR1 serie, som blev produceret i tresserne (1960-1967).  Zetor 2011 findes der kun få af i Danmark og de var ikke til salg. I begyndelsen af år 2010 kom jeg i forbindelse med en hollænder, som havde en Zetor 2011 årg. 1965 (produktions år 1963-1967) stående. Vi mailede frem og tilbage og blev enige om prisen. Så var det bare med at få den hentet i Holland. Tidlig morgen (kl.05.00) af sted ned gennem Tyskland til Holland. Ankomst ved middagstid (min svoger og mig). Fik set traktoren. Nok mere slidt end jeg havde regnet med, men prisen var aftalt og vi var jo kørt den lange vej for at hente den, og ville ikke køre tom tilbage! Fik læsset og afsted. Hjemme igen ca.kl.21.00. Det var en laaaang tur!

Som sagt var der ikke den del på traktoren, der ikke var slidt eller defekt. Jo, motoren gik rigtig godt, men til gengæld var alt andet i dårlig stand. Gearkassen havde en mærkelig lyd i 2. gear. Styretøjet og liften havde rigtig meget slør i kugler og bøsninger. Der var ikke andet at gøre end total adskillelse og renovering af traktoren. En spændende ting at gå i gang med. Det bedste er, når alt er skilt ad, så kan man da få det hele gjort ordentligt rent og så starte helt fra bunden med opbygningen igen.

Siden drengeårene har Zetor altid været min passion.  Igennem 6 år har jeg nu registreret de gamle Zetor traktorer for at få et overblik over, hvor mange der er tilbage i Danmark og hvor de står. Det er modellerne 25A – K, 50 Super, 2011, 3011, 4011 det drejer sig om. Det har vist sig, der er flere end man tror og tænker. Selv har jeg nu i min samling 1 stk. Zetor 25A – 1 stk Zetor 25K – 1 stk. Zetor 50 Super – 1 stk. Zetor 3011 – 1 stk. Zetor 2511.  Zetor 25A, Zetor 50 Super og Zetor 2511 er fuldstændig restaureret.

Det var så min lille Zetor historie.