Tønder Veteran Klub anno 2005

Østjyllandstræf i Fiat 500 Klub Danmark

Østsjællandstræf Fiat 500 Klub Danmark

Fiat 500 Klub Danmark er en klub for hækmotoriserede Fiat’er. Det står klubbens medlemmer frit for at indbyde til træf. I midten af juni var vi inviteret til træf i Rødvig Hytte by.

Hyttebyen består af 26 hytter på henholdsvis 30 og 50 m2. De stor havde endda opvaskemaskine og fryser i køleskabet. Vi var blandt de heldige, med det hele.

Vi havde valgt at køre om torsdagen, og tage turen sydover, altså Fynshav til Bøjden og Spodsbjerg til Tårs. En maget behagelig og afslappende måde at rejse på. 1 time kørsel, 1 time sejlads, 1time kørsel, 1time sejlads og 2 timers kørsel, Velankommet om eftermiddagen kunne vi konstatere, at der allerede var kommet 4 fiat’er og værtsparret. Vi blev glædeligt overrasket over vores luksushytte. Der blev købt ind til fælles grilning, og aftenen gik med udveksling af røver historier.

Fredag startede med friskbagt morgenbrød, og en køretur til Rødvig havn for en gåtur. Bilerne tiltrak sig straks opmærksomhed. Vi nåede lige tilbage til frokost da uvejret satte ind for et par timer. Senere begyndte de resterende deltagere at ankomme og vejret blev rigtig godt. Aftenen fortsatte med gode historier og hyggeligt samvær.

Lørdag stod på fælles køretur rundt til forskellige ved Stevns klint. Det var kalkbrud, kridtfelter, fyret, gl. militær steder. Vi var ikke nede i Stevns fortet af praktiske grunde. Frokosten fik vi på en restaurant nær en kirke, som ligger lige på kanten af klinten. Kirken er nu turist attraktion, der er bygget en ny 100 m fra, men den bliver stadig brugt til bryllupper, der skulle samme dag være hele 2 bryllupper i kirken. Vi sluttede på Rødvig havn, hvor vi havde havnefogedens tilladelse til at line op på molen. Så var det tid til helstegt pattegris og en masse Fiat snak.

Søndag startede med fælles morgenbord, derefter blev der pakket sammen ved de fleste, Køreturen hjem tog ca. 4 timer i godt vejr.

En af deltagerne havde en speciel bil med. Han har ombygget 2 Fiat 850 Coupe. Den første var han i Tyskland med ved TÜV for at få den godkendt, så den kunne synes i Danmark med motor fra en Fiat Uno Turbo, Nybygget forbro, ophæng og affjedring. Se You Tube: watch?v=gibiZPcO4fY&t=297s

Den næste han byggede om havde han med til træffet. Denne gang kunne den godkendes i Danmark, Han valgte en Corsa motor, Renault gearkasse, ny forbro, ophæng og affjedring. Jeg var med ude at køre en tur, og det kan da godt være at jeg havde det helt store smil på da vi kom tilbage. Den kører rigtig godt og kan køre ret hurtigt. Jeg skal hilse og sige, at sådan en ombygning ikke er billig,

Lars Buch-Nielsen