Tønder Veteran Klub anno 2005

Forårsmøde i Gram

 

AQUILA RACING CARS

 

48 forventningsfyldte personer, både mænd og kvinder står og venter på, at initiatoren og ejeren af AQUILA (Danmarks eneste bygger af Racing Cars) dukker op.

 

Så kommer Dan Suenson, og han taler med så, stor smittende indlevelse og begejstring, at kun ganske få trækker ned i den anden ende af hallen efter 1 time og det er ikke de deltagende kvinder. Dan S. taler i næsten 2 timer uden pause.

Vi mærker alle, at her står et menneske med en enorm viden indenfor motorsports detaljer. Den viden om karosseri, vægt, modstand og mange vigtige detaljer, der udgør et unikt køretøj, er uden sidestykke.

 

Aquila blev startet i 2003 og visionen har været at udvikle og fremstille High Perfomance racerbiler, til en markedspris, som ikke går på kompromis med sikkerhed og kvalitet.

 

En Aquila racer har en længde på 3020 mm og en bredde på 1680 mm og en højde på 1090 mm. Sporvidden foran: 1451 mm – sporvidden bagpå: 1454 og akselafstanden 2010 mm. Ifølge Suenson jo lavere tyngdepunkt – jo hurtigere bil. Bilen veje 400 kg netto, har en 5 trinsgearkasse – H-skift.

Den bærende konstruktion består af en limet og nittet monocoque af højstyrke aluminium (firmaet har et forbrug på over 200.000 nitter om året).

Bremserne er Wilwood – ventilerede skiver, som er ombyttelig for, bag, højre og venstre.

Affjedring er dobbel A arm, justerbar!

Tanken  rummer 27 liter

Fælgene er 13 tommer x 6,5 for og bag.

Cockpit Plex  SDM102 Pro dash i overskueligt design med justerbar dedalbox.

Karosseri er et GRP letvægts composite, opdelt i 6 sektioner og kan således repareres meget hurtigt.

 

FIA laver regelsæt for Danmark, USA har deres eget.

 

Sikkerheden er i front ved FIA spec. Brandslukningssystem, FIA  spec. 6 punkt sele, crash box,

FIA spec. Styrtbøjle, center førerposition.

Motoren: 1KR-FE med 93 HK – effekt til vægt 232hk/ton.

I firmaet er der ganske få ansatte (2) og en ingeniørstuderende.

 

Denne drøm af en racer fåes til prisen af en familebil i den dyre ende, og så har en sådan bil

kørt 5 sekunder hurtigere end en Ferrari på Silverstone!!

Men du kan komme i gang for 142.000 med en All inclusive pakke.

 

Jan og Kevin Magnussen startede tidligt, og den danske racerkører Jan Magnussen bestilte en Formel Ford til sin søn ,Kevin , hos Aquila.

Mange starter med som Young drivere 14 – 18 år. Men det koster mindst 100 Mio. for at NÅ op i Formet 1 klassen. Vejen til sporten er interessant, men med mange ”grusbelagte veje”!!

 

Til sidst ! Hvad kører en sådan mand med race og bezin i blodet til dagligt i??

Han kører i en bil, købt til små penge med 1 år til syn. Når den skal synes, sælges den til ”Huggeren” til skrotpræmien og en ”ny” bil indkøbes. Det er ikke her Dan Suenson lægger sine skillinger og sin interesse. Toyta Aygo, som blandt andet leverer motor, gearkasse og hjulnav til racebilerne, har han belastnings testet, når han skulle bruge en udlejningsbil.

Han fandt ud af, hvor langt de kunne ”køres ud” og samtidig stadig holde. Det var et godt udgangspunkt for  fremtidige racerbiler.

Suenson voksede op i Sverige og har kørt bil siden han var 12år (som forfatteren af denne artikel).

Han byggede sin første bil som 15årig. Suenson har et godt grundlag, nemlig en uddannelse som

maskinarbejder.

 

Tak til Dan Suenson og til arrangøren, Lars Juhl  af dette superspændende arrangement!

 

Vagn og Connie