2020 – Besøg hos samler

På besøg hos en samler

Nogle gange kører man en tur og kommer forbi et hus, hvor garagens proportioner ikke helt er i overensstemmelse med resten af huset. Hvor det ser ud som om der er plads til mere end en Citroën Berlingo og to cykler. ”Gad vide, hvad der står derinde”, siger en lille stemme i mig, når jeg passerer den slags garager og deres huse. Jeg besøgte et af dem, for at finde ud af det.

Af Thomas Schiermacher, journalist

Sådan et hus bor Peter Pedersen i. Huset ligger i det grønne Nordsjælland lidt nord for København. Huset ligger tæt ud til vejen, og det man lægger mærke til, hvis man har hang til classic cars og veteraner og den slags, det er den høje brede garageport. Den er lidt for stor til ’bare’ at huse familiens biler.

Bag den lidt for store og lidt for høje garageport er der da også masser af kræs for kendere. Men det kommer vi tilbage til, når vi kommer ud i garagen.

Priserne er eksploderet!

De senere år er priserne på Classic Carrs, veteraner og youngtimers nærmest eksploderet. I RetroMobile-ugen i Paris i foråret blev der handlet biler for eksorbitante summer. En Ferrari F40 LM blev solgt for godt 40 mio. danske kroner hos Sotheby’s, og en Porsche 550 RS Spyder fra 1956 endte med et hammerslag på godt 23 mio. danske kroner. Beløbene er vilde, og de er steget år for år, siden finanskrisen satte ind og renten ramte bunden. Der er billigere biler på markedet, end dem som koster mere end hvad de fleste tjener på et liv. Og de kan stadig godt være fede – og gode investeringer.

Hurtigt ud, hvor det gælder

Peter Pedersen lukker mig ind gennem kontoret, hvor han har sin hjemmearbejdsplads. Det er mere en ’man cave’ end et kontor. Der er et sæt gulvhøjtalere i den store kategori og, fra den gang musikken blev skåret på vinyl og ’streaming’ var fjern fremtid. Der er lædersofaer og et skrivebord og masser af bøger om de biler, det handler om. Dem, der putter sig ude i garagen.

”Vi kan ligeså godt gå derud, hvor det vigtige er,” siger Peter og leder mig gennem huset ud hvor samlingen står.

Det første jeg ser, er en Opel Zafira. Men den ignorerer både Peter og jeg. Jeg styrer direkte over mod den lave sorte lækkerhed, der står langs garagevæggen.

”Det er den første classic car, som jeg købte,” siger Peter.

Bilen er en Porsche 911S Targa fra 1973. En efteragtet bil i en eftertragtet årgang.

”Det var gået godt i mit firma i 2004, og jeg havde tjent nogle penge, som jeg ville købe en bil for. Så jeg brugte tid på at undersøge markedet, og først var det egentlig Mercedes-Benz jeg kiggede mest på, men efterhånden faldt jeg mere for Porsche. Jeg havde ingen egentlig drømmebil. Men jeg valgte en 911, og selvfølgelig er der følelser med i det. Ellers er det ikke værd at bruge kræfter på,” siger Peter Pedersen.

I 2006 dukkede den rigtige bil endelig op. Den sorte flotte 911S Targa og Peter slog til efter at have researchet i en rum tid og kigget på et væld af Porsche 911’ere. Bilen stod i Holland og blev hentet hjem og sendt til service hos Porsche Centrum i Køge. Her viste det sig, at Peters grundige forarbejde gav gevinst.

”Hos Porsche Centrum sagde de, at den var i virkelig god stand. Næsten for pæn til at bruge til det jeg havde tænkt mig,” siger han.

Altid en grund til en bil mere

Man kan kalde det held i uheld. Eller bare held, at Peter fik fat i så fin en Porsche 911 Targa, at han blev nødt til at begynde at kigge efter endnu en Porsche. For det var hvad han gjorde. Denne gang skulle det være en lidt mere hidsig udgave, og Peter gik på jagt efter en Porsche 911, der kunne danne grundlag for en bil, han selv kunne sætte sit præg på.

Praktisk Porsche

En 911’er er næppe den mest praktiske familiebil, men Peter og familien har kørt mange og lange ture i dem begge. Og indtil børnene bliver en 11-12 år, er der plads til dem på bagsædet, fortæller han. Men så begynder det at knibe. Og pladsen og praktikaliteten har været med til at diktere de næste biler i Peters samling.

Ved siden af de to 911’ere i garagen holder en flot hvid Porsche 944S fra 1987.

”Det er mest min kones bil. Den er mere komfortabel, og der er plads til lidt mere, og især større børn” siger Peter. Og hele familien har da også taget turen til Paris i den ’80’er-typiske 944.

Og det seneste familiemedlem – en stor dejlig schæferhund – skulle få afgørende indflydelse på Peters næste valg. Her faldt han over endnu er ’80’er-ikon. En Opel Manta GSI CC fra 1986, der dog lige nu er opmagasineret et andet sted. For den passede lige til 2+2 og en hundehvalp i bagagerummet.  I hvert tilfælde lige indtil den kælne schæfer blev velvoksen, og den stærkt hældende taglinje ikke levnede plads til hunden i bagagerummet længere.

Klasse er kendetegnet for nyeste familiemedlem

Det fører os frem til den seneste erhvervelse i familien Pedersens Classic Car garage. Det nye bil-familiemedlem er på værksted for at få ordnet lidt. Den nyeste bil har plads til alle fem. To børn, to voksne og særdeles voksen hund. Og den vil også sikrer, at de kommer frem med et hvis niveau af klasse.

”Den er bare så komfortabel,” siger Peter om den Jaguar XJ 4,2 Series 1 fra 1970, som han venter på kommer hjem i ’stalden’. En stor firedørs luksusbil fra dengang Jaguar var toppen af poppen, som kommer til at supplere de mere sportslige Porscher.

Vi slutter af på kontoret. Peter er ikke ren romantiker omkring det med bilerne. Det kan godt være, at man kan investere i bilerne og måske endda tjene penge, når man sælger igen, men selv om fornuften skal være med i det, så har samleren i ham alligevel også brugt hjertet.

”Det kræver tid og energi. Man skal kunne lide at researche, rode med biler og skrue lidt og læse om dem. Det skal være en nydelse at have en Classic Car,” siger han.

Sådan er kravene til opbevaring

  • Køretøjet skal opbevares i en lukket og aflåst garage/bygning om natten.
  • Der er indberetningspligt, hvis flere end tre veterankøretøjer er under samme tag
  • Hvis du endnu ikke har fået din bil på plader, men er i gang med at restaurere den, skal du være opmærksom på, at din indboforsikring sædvanligvis ikke dækker brand- og tyveriskader på køretøjet.
  • Vi anbefaler derfor, at du tegner en stilstandskaskoforsikringder dækker det uindregistrerede veterankøretøj eller klassiske køretøj med en kaskoforsikring (inklusiv brand- og tyveridækning).

Et billedet siger mere end tusind ord! Se her. 

(Se vedhæftet billeder)