Dres´s lille rejse quide – Tur til Bogense

Dres´ lille rejse guide.

Turen går til Bogense

Fyn er fin …… og det er det.

Helle og jeg havde ferie, og vi havde besluttet at tage en overnatning i Bogense, en lille by, vi ikke før havde besøgt. Så efter morgenmaden tog vi afsted. Vi havde aftalt, at vi ville køre stille og roligt ad små veje og ikke køre på motorvejen. Vi blev godt nok nødt til at køre over den nye Lillebæltsbro, da der var en større renovering af den gamle.

Vi kørte gennem Kolding og op til Fredericia, hvor vi hoppede på motorvejen, over broen og lige efter af på den første afkørsel. Vi kørte mod Strib langs kysten til Båring og derefter til Bogense. Vel ankommet til Hotel Bogense, indlogering, pakke ud, og så en gåtur rundt i en lille, men meget hyggelig by med gamle huse, smuk kirke og med havblik. Langs den gamle kirkemur, forbi nogle af Bogenses gamle huse ned mod campingpladsen, var der en sti, der fulgte vandet. Sikke en udsigt. Man må sige, de campister, der lå her, var på første parket.

Når man så havde vandret denne lille tur, endte man nede ved havnen. Hold op, her var hyggeligt med enkelte fiskekuttere og andre skibe. Restauranter, isboder, små butikker og gamle havne-værksteder, kort sagt super charmerende. Gik man rundt om havnen og kom over på modsatte side af kirkesiden, var der bag husene en stor marina, hvor motorbåde og sejlbåde lå side om side. Her slog jeg mig lige ned efter den lange gåtur og fik serveret en super dejlig ”Stout”, hvor duggen perlede ned af glasset – uhmm. Jeg sad så der og så ud på alle lystbåde. Det var godt. Helle gik videre, men hentede mig dog igen efter en times tid. Jeg tror, Helle ville være sikker på, jeg kunne finde tilbage til hotellet.

Vi var i Bogense en tirsdag, hvor Helle havde set, at der på havnen afholdtes ”Veteran træf” fra kl. 17.00 – 22.00. Det var lige noget, der passede herren. Fynboerne fik derefter besøg af en rigtig ”sønderjyde”. Det, tror jeg, de blev rigtig glade for. I hvert fald kom der på den måde kultur i foretagendet. En hyggelig aften, der sluttede med, at jeg skulle være på hotellet til en 4- retters menu med både velkomstdrink, hvid- og rødvin samt portvin til afslutning. En super afslutning på en god dag med dejligt vejr.

Efter en god nats søvn og dejlig morgenmad vendte vi næserne hjemad, og på hjemturen ville vi lige besøge Gyldensteen Strand Vildtreservat. I 2011 blev området købt af Aage V. Jensen. Formålet med erhvervelsen var bl.a. naturopretning, naturvidenskabelig forskning og formidling. Et smukt område med et rigt fugleliv.

Turen gik derefter videre ad små veje til Kongsdal Åben Have. For de haveinteresserede var det en fryd for øjet, og jeg har aldrig set noget lignende. 20.000 m2, med en sø på 500 m2 som havens midtpunkt med både springvand og vandfald. Rundt om i haven er der bænke og borde, så man kan nyde sin medbragte madkurv eller drikke sin eftermiddagskaffe. I tilfælde af regn kan både madkurv og kaffe også indtages indendørs. Der er hyggekroge overalt. Haven blev i 2016 kåret til Danmarks smukkeste have, og hvor utroligt, det end lyder, bliver den passet af kun en person. Der er entré til haven.

Haven ligger på følgen adresse: Assens Landevej 38, Hindevad, 5471 Søndersø.

Efter de mange indtryk, vi havde fået, var det så på tide at køre tilbage til det Sønderjyske. Jeg håber, denne lille rejse guide kunne inspirere nogle af jer til at tage på sådan en lille tur i vores dejlige Danmark.

Bogense ville være et sted, hvor vi fra Tønder Veteran Klub kunne tage hen i vores gamle køretøjer, med 1 eller 2 overnatninger. Der er ikke så langt, og der er gode parkeringsmuligheder, samt overkommelige priser på hotellet. Hotel Bogense er et gammelt 3 – stjernet hotel. Værelser findes bedre, men maden er god, og indtrykket super hyggeligt.