2019 – 4. klubløb i Hjordkær

EN DEJLIG SOMMERDAG (DEN SIDSTE I ÅR?) I SØNDERJYLLAND: 4. LØB I HJORDKÆR

Bo Børsen Hansen

Lørdag den 31. august startede jeg min nymotorhovedrenoverede MGB årgang samme som ejeren nemlig 1967, bedste årgang for drengebørn, rødvin og engelske sportsvogne inden verden gik af lave fra 1968 og frem, op i Ribe. En dejlig sommermorgen, toppen var dog oppe.

Kørte de ca. 50 km til Hjordkær, mekka for klassiske biler om fredagen. Når man som jeg er barnefødt i Esbjerg og bor i Ribe, er Hjordkær en voldsom stor by. Så jeg kørte gennem hele byen og måtte på vej ud af byen spørge om vej til brandstationen?. Jo desværre et stykke tid siden jeg har været der om fredagen pga. ovennævnte motorrenovering.

Jeg fandt frem til brandstationen. Dejlig velkomst, glade mennesker, fine biler, morgenmad og toppen ned. Tak til Vagn Altmann for hjælpen med at sætte skilt på nummerpladen foran.

I alt 21 biler var tilmeldt. Især lagde jeg mærke til meget fin hvid MGBGT som var til salg. Jeg er rundet de 50 og overvejer lukket MGBGT til mine gamle dage i stedet for den jeg har uden tag?. Vagn Altmann mente det var en dårlig ide pga. lav indstigningshøjde, foreslog mig en Ford A….Jeg lagde også mærke til en Excalibur og især en smuk smuk Studebaker vistnok årgang 1957. En sjælden smuk amerikaner.

  1. post i Hjordkær var at man skulle gætte pris på diesel på en stand fra ca. 1970 og ens bils dæks diameter. Jeg er som sagt født i 1967 så i 1970 sad jeg på bagsædet i mors Mascot eller var det dengang en Fiat 500? Jeg skød på 3,50 kr, ikke helt skævt, 3 kr. var det rigtige svar. Mht. diameter måler jeg jo ikke den, så der skød jeg også lidt forkert. Max. Antal strafpoint fra start, så var jeg ligesom i gang…

Derefter ud i det sønderjyske landskab af små veje herunder grusveje til egne jeg ikke vidste fandtes. Undervejs, hvor jeg lå efter Studebakeren og kørte lidt forkert, skulle vi gætte afstand til et par siloer. Mine 700 meter var kun 570 meter for kort, så jeg fik max. Points igen 10!

  1. post var kast med frisbee. Her kom min 80’er ungdom og frisbee kast på Fanø strand i 80’erne mig til gode – troede jeg. Andet kast hvor vi skulle ramme kurv direkte i træerne – max. Points 10 stk. igen?

Derefter kørsel hvor jeg lå efter Agge’s fine Datzun 240 Z. 6 cyl. 2,4 liter med overliggende knastaksel gult japansk lyn som jo fuldt forståeligt udkonkurrerede de gamle englændere i 70’erne – smukt syn og god lyd på Datzun’en. Undervejs skulle vi gætte længde på ophængt snor, max. Points igen. Jeg hang på det gule lyn og vi nåede til frokost ved Kristianshåb Camping. Vi skulle slå søm i med dobbelthammer 2 mand – ikke øvelse for mig med 11 tommelfingre, 10 sikre strafpoints igen?.

Videre ud af de helt små veje i strålende solskin, denne gang efter Niels’ smukke Citroen Traction Avant vistnok fra 1937. Smukt smukt fransk design og dengang avanceret mekanisk med uafhængig affjedring – jo dengang var frøspiserne foran! Undervejs skulle vi trække bold på plade – det gik nogenlunde.

Inden mål skulle vi gætte antallet af jernbaneoverskæringer. Jeg havde set de historiske og interessante landkort på brandstationen – jeg vidste ikke at der har været så mange lokalbaner på tværs af Jylland engang. Så jeg gættede på 8 gamle jernbaneoverskæringer, svaret var 4, sikre 10 strafpoints igen.

Endelig hjem til kaffe og kage på brandstationen. Til sidst skulle man via slange man kørte over pumpe præcist 1 liter vand op i kar. Lucky punch! Jeg ramte præcist 1 liter, hvilket jo nok medvirkede til at jeg ikke blev nr. sjok ud af 21 biler, men nummer 15-16 stykker.

Summasummarum:

Vinder Steffen Madsen med 30 strafpoints.

Runner up Jens Arne Madsen med 32 strafpoints.

Nr. 3 Kim og Henriette Frandsen.

Af hensyn til Niels Jessen i den smukke Citroen Traction Avant skriver jeg ikke hvem der tog jumbopladsen?