Her er otte råd, du skal følge før vinteropbevaringen
Du skal passe godt på dit veterankøretøj. Også om vinteren. Her får du otte gode råd til, hvordan du bedst får bilen i vinter hi. Og du får syv gode råd til, hvordan du bedst får den ud på vejen igen til foråret.
Af Thomas Schiermacher, journalist
Vinteren nærmer sig
Det betyder, at det er tid til, at sætte veterankøretøjet i vinterhi. De mørke måneder er en kærkommen stund til at pusle om veteranerne i garagen. Det bedste, du kan gøre er at sørge for et godt varmt og tørt sted til køretøjet, og det gælder både knallerter, motorcykler og biler.
Dit veterankøretøj er mere end en bil eller en mc. Det er også en hobby, måske dit kæreste eje og for mange også en investering der, gerne skal holde prisen (eller stige lidt).
Derfor er det vigtigt at passe godt på køretøjet og sørge for, at den bliver opbevaret under så gode forhold som overhovedet muligt.
Hører du til dem, der bruger de kolde mørke måneder på forbedringer og renovering, så er det nu, du skal til at tænke på det. Har du ikke plader på køretøjet, mens du renoverer, så skal du være opmærksom på, at indboforsikringen ikke altid dækker ved brand og tyveri af veterankøretøjer. Derfor er det klogt at tegne en stilstandsforsikring. Er der plader på bilen, mens den er i hi, er du dækket godt ind af din kaskoforsikring.
Har du valgt at leje en plads til din bil hos et firma, der tilbyder opstaldning af biler og mc’ere, så sørg for at undersøge, hvordan du er stillet forsikringsmæssigt ved brand, tyveri eller andre ulykker. Det gælder om at være på den sikre side, når du efterlader dit motoriserede legetøj i andres varetægt. Husk også at give forsikringsselskabet besked, om at bilen ikke står på din hjemadresse.
Du skal også huske på, at selv om du følger rådene til punkt og prikke og endda gør mere til, så er din gamle bil, din veteranmotorcykel eller -knallert en delikat sag og det betyder, at problemer kan opstå alligevel.
Men følger du disse otte gode råd til, hvordan du bedst lader dit veterankøretøj opbevare for vinteren, og de syv gode råd til, klargøring i foråret, så er du godt på vej til at komme problemfrit ud og køre til foråret.
Otte gode råd, når din bil, knallert eller mc skal i hi
- Find et tørt og varmt sted. Cementgulve holder fugten bedre væk end jordgulve i lader og lignende steder. Stiller du alligevel bilen på jord, så stil den på en presenning, selv om den løsning ikke er optimal. Vil du undgå fugten helt, så skal der helst være varmt, det vil sige over 15 grader, og luftfugtigheden skal helst være under 60 procent. Man kan gardere sig ved at sætte en affugter op.
- Giv bilen en grundig vask og gør den ren indvendig.
- Fyld tanken. Hvis tanken er fuld, er der mindre plads til luft og dermed fugt, der kan give rust i tanken. Du kan med fordel tilsætte et benzinkonserverende middel.
- Skift olie og oliefilter. Ren olie mindsker risikoen for, at urenheder sætter sig fast i motoren. Kom eventuelt lidt cylinderolie i hver cylinder. Afmonter tændrørene og hæld olien i, sørg for at tørne motoren en omgang og sæt tændrørene på plads igen. Nu er der olie på cylindre og cylindervægge og rusten kan ikke få fat.
- Check kølervæske, bremsevæske og sprinklervæske. Hold også øje med servostyringens væskebeholder, hvis der er sådan en.
- Sørg for at der er luft i dækkene. Der må gerne være lidt mere, end der skal være, når du kører i bilen. Moderne dæk kan godt tåle at stå stille vinteren over, men diagonaldæk og dæk af dårlig kvalitet og gamle dæk kan godt blive kantede af at stå. Det kan man forhindre ved at stille bilen på bukke vinteren over.
- Tag dig af batteriet. Enten skal du afkoble minuspolen eller også skal du tilslutte en pulslader, der holder spændingen på batteriet.
- Lad bilen stå. Det er bedst ikke at starte bilen op i løbet af stilstandssæsonen. Hvis du skal starte den, så sørg for at bilen kommer til at køre længe nok til, at den er rigtig varm og olien kommer ordentligt rundt i systemet, inden du lader den stå igen.
Syv ting du skal gøre, inden du kører ud til foråret
- Sørg for, at der er masser af strøm på batteriet. Det er der, hvis du har haft en pulslader på. Men tjek alligevel. Har du haft batteriet frakoblet, så lad det op, inden du forsøger at starte bilen. Lad den stå med laderen på i 24 timer.
- Gå bilen grundigt efter. Tjek om hornet, lyset og blinklysene virker, som det skal, og gå olie og væsker igennem.
- Tjek bremserne. De skal virke. Tjek trykket, pedalen må ikke gå i bund, og kontroller, at der er bremsevæske nok.
- Tjek også dæktrykket – husk reservehjulet.
- Start bilen. Lad den køre i tomgang og kig efter, at der ikke drypper væsker nogen steder fra. Og giv den lidt ekstra tid til at varme op, inden du ruller ud på vejen.
Kør langsomt til at begynde med, og hold omdrejningerne lavt. Lad være med at give gas fra start af, men vent til gearkasse, bagtøj og differentialer er gennemvarme og ordentligt smurte.
- Kør ind til siden når bilens målere fortæller dig, at bilen er varm. Tjek igen, om bilen drypper olie eller anden væske.
- Til sidst: Giv los og kør! Nyd vejen og bilen og foråret og livet. God tur!